Op het EUREGIO-secretariaat in Gronau werd de ambassadeur ontvangen door directeur-bestuurder Christoph Almering en adjunct directeur-bestuurder Dinand de jong. Zij informeerden hem over de functie en werkzaamheden van de EUREGIO en bepleitten het belang van betere grensoverschrijdende spoorverbindingen voor de mobiliteit en groeimogelijkheden in de grensregio. Het belangrijkste voorbeeld: de corridor Zwolle-Enschede-Münster.
Na een intensief gesprek bij de EUREGIO reisde de ambassadeur per trein over de grens van Gronau naar Enschede. Daar werd hij ontvangen door burgemeester Onno van Veldhuizen en Gerard Gerrits, wethouder van Hengelo en portefeuillehouder mobiliteit van de regio Twente. Op het stadhuis in Enschede werd de boodschap over de noodzaak van nationale en Europese steun voor het spoor in de regio bekrachtigd. Er werd ook benadrukt dat de roep om investeringen in het spoor in Oost-Nederland breed gedragen wordt in de Euregio en dat men eensgezind is over wat nodig is uit Den Haag en Berlijn.
De ambassadeur bleek onder de indruk van de vitaliteit van de grensregio en sprak zijn verwachting uit dat het project EuregioRail goede kans maakt op steun in Brussel. Voor de mogelijkheid om Europese subsidies aan te vragen is echter allereerst de steun nodig van de nationale ministeries. De belangrijkste horde die dit jaar genomen moet worden is de opname van het tracé Münster-Zwolle in het Comprehensive Network van de North Sea-Baltic Corridor. Door de positieve geluiden in Brussel is er een goede kans dat het groene licht daarvoor in Den Haag en Berlijn weer een stukje dichterbij is.
Over Euregio
RailMet het project EuregioRail willen de provincie Overijssel, Zweckverband Nahverkehr Westfalen Lippe en de leadpartner EUREGIO een directe verbinding realiseren tussen Zwolle en Münster via Enschede. Op dit moment rijden er treinen vanuit Zwolle en Münster met Enschede als eindstation. Nu er plannen liggen om op het Duitse traject te elektrificeren is het moment daar om de drie regio’s Zwolle, Twente en Münsterland met een doorgaande trein aan elkaar te verbinden.
Het project EuregioRail is onderdeel van het INTERREG-programma Duitsland-Nederland en wordt ondersteund door de Europese Unie, de provincie Overijssel, Nahverkehr Westfalen Lippe (NWL) en het Ministerium für Wirtschaft, Innovation, Digitalisierung und Energie (MWIDE) van Noordrijn-Westfalen. Andere medefinanciers zijn Gemeente Enschede, Kreis Coesfeld, Kreis Steinfurt, Kreis Borken, Regio Achterhoek, Regio Twente, Regio Zwolle, Stadt Münster, Stadt Osnabrück, Gemeente Hengelo en Gemeente Almelo.