Commerciële partijen komen er met hun vraag naar innovatieve materialen. Van tapijtwevers tot ontwerpers van raambekleding, van de boekbinders van Van Heek in Losser tot de auto-industrie. Door die commerciële opdrachten kan Texperium nu op eigen benen staan en is het innovatiecentrum niet meer afhankelijk van subsidies.
Eigen merk Jenny Yarns
Helderblauw garen uit oude KLM-uniformen. Of garen gemaakt van werkkleding om raambekleding van te weven. In de fabriek van Texperium in Haaksbergen krijgen afdankertjes uit de textielindustrie een nieuw leven. En na tien jaar experimenteren en innoveren voor klanten is directeur Paula Konter klaar om de markt te veroveren met een eigen merk garens uit afgedankt textiel: Jenny Yarns, vernoemd naar de eerste elektrische spinmachine in Engeland. ‘Dat bracht destijds een revolutie teweeg en daar zijn wij nu met onze BV ook mee bezig!'
Oude industrie in modern jasje
In het magazijn liggen kledingstukken zover het oog reikt. Deze zijn niet meer verkoopbaar en zouden anders in matrasverdelers of andere weinig glamoureuze toepassingen verdwijnen. Of de verbrandingsoven in gaan. Hier worden er nieuwe garens van gesponnen. Maar voordat dat kan wordt het textiel eerst in repen gesneden en dan verscheurd tot draden. Die worden opgeblazen tot fluffy materiaal van losse vezels, waarvan een vlies wordt gemaakt. Van dat vlies worden lonten gemaakt en daaruit worden de draden gesponnen. De fabriek doet denken aan plaatjes van de Twentse textielindustrie van vroeger, maar dan in een modern jasje.
Paula merkt dat het verhaal van bewust ondernemen aanspreekt. ‘Als je weet dat je om een kilo nieuw katoen te maken 12.000 liter water nodig hebt, dan is weggooien waanzin. Wij maken mooie nieuwe grondstoffen uit afval.’ De fabriek heeft zonnepanelen op het dak voor de elektriciteitsvoorziening, en gebruikt geen chemicaliën. Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt vinden er een eerlijk betaalde baan met goede arbeidsomstandigheden.
Bewuste keuze
Maar een mooi verhaal is één ding, de klanten zijn ook gewoon kritisch op de kwaliteit. ‘Onze producten moeten wel aan dezelfde eisen voldoen als nieuwe garens. Net zo sterk en zeker zo mooi. Het is een fractie duurder maar onze klanten zien de meerwaarde van een Nederlands product met een eerlijk verhaal. Als je textiel tegen dumpprijzen koopt in lage-lonenlanden, weet je dat je daarmee die slechte omstandigheden daar ook in stand houdt. Wij doen geen zaken met partijen buiten Europa, een bewuste keuze.’
Innoveren met sneakers
Texperium is samen met Fast Feet Grinder ook bezig met een proef om sneakers te recyclen. ‘Zij halen de zool eraf, wij krijgen de stof binnen en maken er nieuwe garens van. Zo blijven we innoveren. We hebben enorm veel geleerd in die tien jaar. Je kunt als ondernemer echt geld verdienen en tegelijk je verantwoordelijkheid nemen voor het milieu, je mensen en de maatschappij. Dat laten we hier zien.’